اميرصدرا (ميش ميش ماما)اميرصدرا (ميش ميش ماما)، تا این لحظه: 15 سال و 1 ماه و 27 روز سن داره

ميش ميش ماما

آمادگی برای زمستان

1393/7/13 21:57
1,326 بازدید
اشتراک گذاری

تابستون تموم شد  وماه مهرومحبت شروع شد فکر میکنم تو این دوره از سن وسال بچه یکم استرس مامانا بیشتر میشه و تمرکزشون بیشتر رو بچه است تا خونه وزندگی اخه پسمل خوشگلم داره به سلامتی میره مدرسه ولی با اینهمه به چن تا از کارای خونه تونستم برسم که یکی از اونا درست کردن یه سسی هستش که با گوجه درست میکنم این دستور رو از یکی از کانالای ترکیه یاد گرفتم که خیلی خوشم میاد ودوساله که درست میکنم وخیلی راضی هستم برای گرفتن گوجه راهی یکی از روستاهای مشگین به اسم پیرازمیان شدیم که روستای یکی از دوستای دده جون می باشد نه اینکه دیگه اواخر شهریور ماه هستش دیگه مسافر خیلی کمه ولی هنوز تابلوی پیرازمیان منطقه گردشگری و توریستی در ورودی روستا بود همینکه رسیدیم امیرصدرا شلوارشو کشید بالا و رفت تو آب همینکه وارد آب شد از سردی آب دهنش باز موند انگار که جیگرش حسابی خنک شده باشه

اینجا اولین سری لباسها خیس شد ورفتیم کباب بخوریم بابایی زحمت کباب رو کشید وبعد ناهار امیرصدرا شروع کرد به پشتک زدن و استفاده از تمام فنهایی که تو ژیمناستیک یاد گرفته بود

اینموقع بود که چن تا ازبچه ها اومدن تو دریاچه وسری دوم آب بازی شروع شد

لباسها دوباره خیس شدن واز آب دراوردم یکم باهم پیاده رفتیم تا اطراف رو بگردیم تو مسیر امیر صدرا برام آواز میخوند اونم آواز مردم از معین

بعد این باز امیرصدرا یه سر به آب زد و دیگه باقیمانده لباسهاشو هم خیس کرد و این صحنه آخره

بالاخره راهی یکی از باغها شدیم تا گوجه بخریم غروب شده بود

من عاشق بوی گوجه ام وقتی گلبرگهاشو دست میزنی و یه بویی از اون به مشام میرسه

بعد از خرید گوجه و بعضی وسایل دیگه راهی خونه شدیم بابایی قول همکاری داد وبرا همین زودی راهی خونه شدیم تا سس راآماده کنیم واینم دستور سس گوجه:

مواد لازم برای سس گوجه یا menemen:

گوجه

فلفل تند و شیرین

نمک سنگی

پیاز

سیر

روغن زیتون

دستورکار:

ابتدا گوجه هارو از وسط نصف میکنم

و با رنده بزرگ گوجه هارو بدون اینکه پوست بکنم رنده میکنم به این طریق که گوجه رو روی رنده میزارم و با یکی از انگشتا به پشت گوجه فشار داده تا یکم باز بشه بعد شروع به رنده میکنم

درآخر پوست گوجه باقی میمونه که دورمیندازیم چن روش دیگه برای رنده کردن گوجه وجود داره که یکی از اونها استفاده از چرخ گوشت هستش که تقریبا آسونتره چون تمام مواد را بعد از شستن میشه به ترتیب ودرظرفی جدا چرخ کرد و روش دیگه اینه که با پشت چاقو مثل اینکه میوه پوست میکنی روی گوجه ها چاقو رو کشیدن بدون اینکه پوستش کنده بشه در اینصورت خواهی دید که پوست از گوشت گوجه جداشده بعد اون با چاقو علامت به اضافه یا مثبت در ته گوجه میندازیم و شروع به کندن پوستش میکنیم من امسال روش رنده کردن با رنده معمولی را انتخاب کردم که باکمک همسری که بقیه مواد رو خورد میکرد زیاد طول نکشید بعد اینکار به ترتیب در ظرف دیگر پیاز رو به صورت خیلی ریز خورد میکنم اندازه مواد به این ترتیب هستش که برای ده کیلو گوجه دو پیاز تقریبا متوسط کافیه و من برای شش کیلو گوجه که داشتم یه پیاز تقریبا بزرگ انتخاب کردم

و نوبت به خورد کردن فلفل میرسه فلفل شیرین باید بیشتر از تند باشه و دویا سه عدد فلفل تند کافیه

در ظرف مورد نظر دوقاشق روغن زیتون ریخته وبعد از گرم شدن پیاز های خوردشده رو درظرف میریزیم کمی تفت میدیم و فلفلهای خورد شده رو میریزیم وبعد سیر رنده شده رو اضافه میکنیم سیر به اندازه یک یا دوقاشق غذاخوری کافی است و درآخر گوجه های رنده شده رو اضافه میکنیم

نیازی به سرخ شدن پیاز یا فلفل نیست وفقط باید تفت بخورن بعد منتظر میمونیم تا به مدت یک تا یک ونیم ساعت این سس به حال خود بپزداینجا نصف پوره رو ریخته بودم و وقتی تمام پوره رو ریختم تا بالای ظرف پرشده بودواین مواد من به مدت یک ونیم ساعت روی گاز بود

همانطور که میبینید تقریبا دیگه سس جا افتاده و کمی ازآب گوجه بخارشده اما کاملا ابش تمام نشده این موقع باید نمک رو اضافه کنیم و اجازه بدیم تا پیج دقیقه دیگه جوش بخوره

بعد از پنج دقیقه من شعله گاز رو کم کردم و ظرف همچنان روی گاز روشن باقی موند و شیشه هایی که برای کنسرو کردن میخواستم آوردم البته مرحله آماده سازی شیشه ها باید قبل از مرحله پخت باشه من ازشیشه های که برای سس سفید یا خیارشور آماده است استفاده میکنم واین دلیلش اینه که وقتی در این سس باز شد باید تو مدت کوتاه استفاده بشه برای همین این شیشه هارو ترجیح میدم یه توضیح دیگه راجب شیشه این هستش که بهتره از شیشه هایی که درآنها فلزی هست استفاده کنیم چون مواد خیلی داغ هست و همچنین باید از محکم بودن در شیشه ها قبل از ریختن مواد مطمین شد چون موقع برگرداندن شیشه ممکنه که مواد به بیرون بریزه و یا حتی به علت هوارفتن داخل شیشه سس خیلی زود فاسد میشه 

شعله گاز خیلی کم روشنه و من عمل ریختن رو ادامه میدم باید مواد داغ داخل شیشه بریزیم بعد که پرشد اطراف شیشه رو باید تمییز کنیم و در شیشه رو ببندیم باید بگم که شیشه خیلی داغه وباید خیلی سریع این مرحله رو انجام بدیم بعد اینکه مطمین شدین در شیشه محکم شده باید شیشه رو برعکس برگردونین این عمل باعث میشه که داغی شیشه در شیشه رو مثل کنسروهای کارخونه ای خیلی محکم کنه

همه شیشه ها رو به این ترتیب آماده میکنم وبرمیگردونم من برای احتیاط شیشه هارو داخل یک سینی قرار میدم تا اگه خدایی نکرده در یکی از شیشه محکم نباشه یا حتی اگه یکی از شیشه ها به علت داغی مواد شکست آشپزخونه کثیف نشه بعد اینکه تمام شیشه ها آماده شد یه روز به همین ترتیب تا سرد شدن کامل شیشه تو محیط آشپزخونه نگه میدارم. برای اطمینان از سالم موندن کنسروهاتون میتونین اطراف در شیشه ها رو چسب بزنین ودرمحیط سرد مثل انباری نگه دارین ولی من در یخچال نگه میدارم من این سس را هم برای خورشت ها هم برای املت استفاده میکنم میتونین به عنوان سس پیتزا ویا سس برای دلمه ها هم استفاده کنین.

من گوجه ها رو به صورت درسته هم در فریزر نگه میدارم یعنی از وسط نصف میکنم چهارتایی یا بیشتر در یک بسته فریزر نگه میدارم البته این گوجه ها برای مصرف خودمون بهتره که برای خورشت ها یا حتی برای استامبولی به صورت خورد کرده میشه استفاده کرد برای خورشت میشه داخل خورشت ریخت یا برای استامبولی به محض اینکه از فریزر دراوردی با چاقوی تیز سرد خورد کرد که به راحتی خورد میشه اگه یکم باز بشه خیلی نرم میشه وراحت نمیشه خورد کرد بنظرمن از گوجه های گلخانه ای بهتره ولی چون زیاد نرم میشه موقع استفاده برای مهمونی ها زیاد خوب نمیشه.

از دیگر کارهایی که من برای زمستان انجام دادم خوردکردن فلفل هستش که این کاروامسال همسرم انجام دادن وچون لطف کردن واین کار رو به گردن گرفتن دیگه زیاد وسواس به خرج ندادم و تخمه های فلفل هم جدانکردن

به این ترتیب داخل نایلون فریزر بسته بندی میکنم و برای غذاها استفاده میکنم

یه کاردیگه رنده یا چرخ کردن سیر هستش که همیشه زحمت این کارهم به گردن مامان جون هستش من چون آخرای کار رسیدم بنابراین فقط توضیحاتش رو اینجا میگم

بعد اینکه سیرهارو با کمک چرخ گوشت چرخ کردیم اندازه سیر که مامان چرخ کرده درتصویر مشخصه برای این مقدار سیر دولیوان فرانسه آب به جوش اومده و سرد شده اضافه کرد و یک قاشق غذاخوری نمک سنگی هم اضافه کردبعد میشه این مواد را یا در شیشه یا همانطور که میبینین در نایلون های فریزر بسته بندی کرد میشه این سیر را هم دریخچال هم در فریزر نگهداری کرد وبه هیچ وجه خراب نمیشه .

 

پسندها (7)

نظرات (5)

مامي مينا
16 مهر 93 15:45
به به چه جاي با صفايي. اميدوارم هميشه شاد باشيد مرسی عزیز خوشحالمون کردی به ما سرزدین پسر خوشگلتو ببوس
الهام
26 مهر 93 14:14
سلام نسرین جون اتفاقا چند روز قبل اومدم به وبتون منتها چون با گوشی بودم نتونستم نظر بذارم از این پست تون خیلی خوشم اومد خیلی باحوصله و عالی اطلاعات تون و در اختیار خواننده گذاشتید من هم خیلی دلم میخواد فرصتی پیش بیاد و سس رو درست کنم امیرصدرا جان هم که خیلی بهش خوش گذشته تو این طبیعت بکر و زیبا ببوسش از طرف من عزیزم م م خیلی خوشحالم که خوشتون اومده وخیلی خوشحالتر که براتون جالب اومده منتظرتون هستیم باز
زهرا مامان ایلیا جون
26 مهر 93 15:13
چقدر جالب بود کارتون ..ممنونم که به اشتراک گذاشتین ممنون عزیز خوشحالمون کردین که به ما سرزدین بووووووووووووس
مامان ریحانه
26 مهر 93 16:26
سلام عزیزم به نظر این سس خیلی خوشمزه میاد سعی می کنم درست کنم و به خواهرم هم که عاشق این کارهاست یاد بدم در ضمن گل پسرت خیلی نازه خدا نگهدارش باشه سلام اولین باره که میام ومیبینم که چند تا پیام باهم دارم خیلی ذوق زده شدم هیچی تو این وب بیشتراز این پیاما خوشحالم نمیکنه خوشحالم که باشما خانوم اشناشدم شما هم نی نی تون رو ببوسین دوستون داریم وباز منتظرتون هستیم
مامان ریحانه
27 مهر 93 13:34
عزیزم منم از آشنایی با شما خوشبختم و همچنین با اجازه لینکتون کردم لطف کردین عزیزم خوشحال میشیم که با شما ارتباط داشته باشیم بازم خوشحالمون کردین